-->
Blog Rasmi SK Ayer puteh
SENTIASA KEKAL AKTIF PROGRESIF

MAKLUMAT KORPORAT

  • LAMAN UTAMA
  • PIAGAM PELANGGAN
  • PROFIL SKAP
  • SEJARAH SKAP
  • INFRASTRUKTUR
  • LOKASI SKAP
  • PENTADBIRAN
  • HEM
  • KOKURIKULUM
  • AKADEMIK
  • ASRAMA DESA
  • PRA SEKOLAH
  • WARGA SKAP
  • PANORAMA
  • GALERI
  • LAGU SEKOLAH
  • PERISTIWA

Sunday, 29 June 2014

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025




Jika pembaca ingin mengetahui lebih lanjut lagi, sila KLIK Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025


RINGKASAN EKSEKUTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2015

INOVASI
KUALITI
KEBERHASILAN 
INKLUSIF

RINGKASAN EKSEKUTIF
BAB 1 KONTEKS DAN PENDEKATAN
BAB 2 VISI DAN ASPIRASI
BAB 3 PRESTASI SEMASA
BAB 4 PEMBELAJARAN MURID
BAB 5 GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
BAB 6 TRANSFORMASI KEMENTERIAN
BAB 7 STRUKTUR SISTEM
BAB 8 PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
LAMPIRAN



RINGKASAN EKSEKUTIF


BAB 1 :  KONTEKS DAN PENDEKATAN

LATAR BELAKANG PENYEDIAAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN

OBJEKTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN

PENDEKATAN MEMBANGUNKAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN

GAMBARAN KESELURUHAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN


BAB 2 :  VISI DAN ASPIRASI

ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN
▪▪ Akses kepada kejayaan
▪▪ Kualiti standard antarabangsa yang tinggi
▪▪ Ekuiti untuk semua murid
▪▪ Memupuk perpaduan dalam kalangan murid
▪▪ Pelaksanaan berkecekapan tinggi

ASPIRASI MURID
▪▪ Pengetahuan
▪▪ Kemahiran Berfikir
▪▪ Kemahiran Memimpin
▪▪ Kemahiran Dwibahasa
▪▪ Etika dan Kerohanian
▪▪ Identiti Nasional


BAB 3  : PRESTASI SEMASA

AKSES KEPADA PENDIDIKAN
▪▪ Penyertaan hampir sejagat telah dicapai di peringkat rendah dan menengah rendah

KUALITI PENDIDIKAN
▪▪ Prestasi murid dalam peperiksaan awam meningkat
▪▪ Prestasi Malaysia dalam TIMSS
▪▪ Prestasi Malaysia dalam PISA 2009+
▪▪ TIMSS dan PISA menunjukkan bahawa terdapat sekolah berprestasi Baik dan Sangat Baik di Malaysia
▪▪ Peperiksaan awam dan pentaksiran antarabangsa menunjukkan varians dalam standard
▪▪ Kadar tamat persekolahan
▪▪ Persepsi awam tentang kualiti keberhasilan pendidikan adalah bercampur-campur
▪▪ Data sedia ada menunjukkan perkembangan holistik murid sedang berlaku

EKUITI DALAM PENDIDIKAN
▪▪ Jurang pencapaian wujud antara negeri dan dalam negeri di seluruh Malaysia
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar semakin berkurangan
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah kebangsaan dengan jenis kebangsaan semakin berkurangan
▪▪ Isu prestasi rendah murid lelaki: jurang gender semakin melebar
▪▪ Status sosioekonomi berterusan memberi impak besar kepada prestasi murid
▪▪ Jurang prestasi murid kekal antara sekolah awam dengan swasta

MEMBINA PERPADUAN MELALUI PENDIDIKAN
▪▪ Pelbagai pilihan persekolahan mewujudkan persekitaran etnik yang homogen
▪▪ Kepelbagaian guru di sekolah
▪▪ Penaziran sekolah JNJK Tahap perpaduan berdasarkan penaziran

MEMAKSIMUMKAN KECEKAPAN
▪▪ Perbelanjaan asas Malaysia yang tinggi berbanding negara yang setara dengannya berdasarkan tiga pengukuran berbeza
▪▪ Perbelanjaan lebih tinggi telah diterjemahkan kepada keberhasilan murid lebih baik dari segi akses, tetapi tidak semestinya dari segi kualiti


BAB 4  : PEMBELAJARAN MURID

KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN
▪▪ Kurikulum bertulis
▪▪ Kurikulum yang diajar
▪▪ Kurikulum untuk pentaksiran
▪▪ Pelan Tindakan: Pembentukan dan aplikasi kurikulum dan pentaksiran abad ke-21
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penambahbaikan kurikulum sedia ada dan persediaan untuk perubahan struktur
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020) dan Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Melaksanakan kurikulum baharu dan kurikulum semak semula

BAHASA
▪▪ Pentaksiran kemahiran berbahasa di Malaysia
▪▪ Pelan Tindakan: Mewujudkan penguasaan bahasa secara meluas
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pengukuhan system sedia ada
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal perubahan struktur
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperluas perubahan struktur

KUMPULAN BERKEPERLUAN KHUSUS
▪▪ Sekolah kurang murid
▪▪ Kumpulan pribumi dan minoriti
▪▪ Pendidikan murid pintar cerdas
▪▪ Pendidikan khas

PECUTAN PENINGKATAN SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mempercepatkan peningkatan sekolah melalui daerah dan negeri
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mentransformasi kepimpinan negeri dan daerah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan keluwesan operasi untuk JPN, PPD dan sekolah
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Meluaskan hak membuat keputusan


BAB 5 :  GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH

GURU
▪▪ Demografi profesion keguruan
▪▪ Kualiti pengajaran
▪▪ Pemilihan guru
▪▪ Latihan praperkhidmatan dan pembangunan profesionalisme berterusan
▪▪ Penempatan
▪▪ Persekitaran kerja
▪▪ Ganjaran dan pengurusan prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Mentransformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Mengukuhkan kemajuan dan laluan kerjaya
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas

PEMIMPIN SEKOLAH
▪▪ Pemilihan pengetua/guru besar
▪▪ Demografi kepimpinan sekolah
▪▪ Latihan dan pembangunan profesional
▪▪ Persekitaran kerja sedia ada
▪▪ Kemajuan kerjaya dan pengurusan prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Memastikan seorang pengetua berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard pemilihan dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memartabatkan profesion keguruan dan menganjak ke arah kepimpinan distributif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas



BAB 6  : TRANSFORMASI KEMENTERIAN

SISTEM PENYAMPAIAN
▪▪ Penilaian kedudukan semasa
▪▪ Pelan Tindakan: Merapatkan jurang pelaksanaan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Menetapkan semula peranan dan mengukuhkan JPN dan PPD
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan penstrukturan semula Kementerian secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperkukuh kekuatan organisasi

PRODUKTIVITI SUMBER
▪▪ Pelan Tindakan: Memaksimumkan keberhasilan murid untuk setiap ringgit yang dibelanjakan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mewajarkan kejayaan segera
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan kecekapan sistem secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan amalan terbaik

INFRASTRUKTUR SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mengguna pakai standard infrastruktur sekolah seragam disesuaikan dengan keperluan setempat
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Memastikan infrastruktur asas yang mempunyai standard baik untuk semua sekolah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melengkapkan sekolah untuk menyokong kurikulum yang dipertingkat dan penyampaian pedagogi
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mentakrif keperluan infrastruktur masa depan

ICT dalam PENDIDIKAN
▪▪ Pelan Tindakan: Memanfaatkan ICT untuk pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mempertingkatkan asas ICT
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal inovasi dalam ICT
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan penggunaan meluas sistem ICT yang inovatif


BAB 7  : STRUKTUR SISTEM

FASA DAN TEMPOH PENDIDIKAN
▪▪ Fasa pendidikan
▪▪ Pendidikan prasekolah
▪▪ Pelan Tindakan: Penyelerasan dengan sistem pendidikan berprestasi tinggi
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Peluasan segera prasekolah dan meningkatkan enrolmen pada semua peringkat pendidikan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Pengukuhan kejayaan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Pemastian akses sejagat

LALUAN PENDIDIKAN
▪▪ Laluan pendidikan dan pilihan kerjaya
▪▪ Pelan Tindakan: Penciptaan laluan pendidikan yang pelbagai
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pergukuhan pendidikan vokasional
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peningkatan inisiatif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memastikan laluan pendidikan untuk semua

MEMPERTINGKAT PERPADUAN DI SEKOLAH
▪▪ Struktur sistem semasa dikekalkan
▪▪ Keseragaman etnik dalam sistem pendidikan
▪▪ Pendidikan Sivik di Malaysia
▪▪ Sekolah Wawasan
▪▪ RIMUP: Integrasi melalui aktiviti kokurikulum
▪▪ Pelan Tindakan: Memperkukuhkan interaksi dan integrasi di semua jenis sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penyediaan asas
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan intervensi bagi memupuk perpaduan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Penilaian semula pilihan sekolah dan struktur sistem

SISTEM PEMBELAJARAN: IBU BAPA, MASYARAKAT
DAN SEKTOR SWASTA
▪▪ Tahap pelibatan ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan
▪▪ Pelan Tindakan: Anjakan ke arah sistem berfokuskan pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Sokongan kepada pelibatan ibu bapa dan sektor swasta
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peluasan pelibatan ibu bapa dan swasta
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menggalakkan pertambahan inovasi sektor swasta


BAB 8  : PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN

MENYUSUN LANGKAH PELAKSANAAN TRANSFORMASI
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan kecekapan sistem dengan menyokong guru dan memberi tumpuan kepada kemahiran teras
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memacu peningkatan sistem
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menganjak ke arah kecemerlangan dengan meningkatkan tadbir urus yang luwes

MELAKSANAKAN MEKANISME PENYAMPAIAN DENGAN KAEDAH
BERBEZA
▪▪ Mengukuhkan komitmen dan keupayaan kepimpinan dalam Kementerian
▪▪ Mewujudkan satu unit kecil yang mempunyai kuasa untuk memacu pelaksanaan Pelan Pendidikan
▪▪ Memperhebat pengurusan prestasi dalaman dan luaran
▪▪ Mendapat sokongan pegawai Kementerian dan pihak berkepentingan lain

MEMULAKAN PERJALANAN
▪▪ Persediaan untuk penghasilan Laporan Akhir Pelan Pembangunan Pendidikan
▪▪ Perubahan dan dapatan awal





sila KLIK disini untuk laporan terperinci: Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025


Sekian...

Posted by SKAPian at 18:55
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

GURU BESAR

GURU BESAR
Pn Maznah bt Mohamad

GPK PENTADBIRAN

GPK PENTADBIRAN
Pn Norhayati binti Ngah

GPK HAL EHWAL MURID

GPK HAL EHWAL MURID
En Nazarimi bin Mansor

GPK KOKURIKULUM

GPK KOKURIKULUM
En Harun bin Saleh
PROGRAM MENTOR MENTEE 2016 pada 25 Febuari 2016
PROGRAM MENTOR MENTEE 2016 pada 25 Febuari 2016

GURU SKAP 2016

STAF SKAP 2016

 photo 09b8ba61-c097-48ee-858d-6b5b4bc5d268_zps29d2067b.jpg
 photo 55c8ece5-10bd-4ac9-aede-99e94d1090da_zps1b8c1222.jpg
 photo 26ffe64f-d3c0-4c17-b330-992dda468098_zpsb321216a.jpg
 photo 8aa196b6-623a-4e97-b5d8-1dcc95d0c12e_zps96700fe6.jpg
 photo 96326206-cc37-440c-ac3e-db8fc0149edb_zps6794db33.jpg
 photo 7aad031a-8414-472a-95a0-2bd6ede7a377_zps8e1f3e8f.jpg
 photo a4b9c6d1-f5ce-4ca3-bc3f-9a5938d8f58e_zps3b112bd7.jpg

Archive

  • June (8)

ARTIKEL TERKINI

VISI SEKOLAH

"Pendidikan Berkualiti

Insan Terdidik Negara Sejahtera"

MISI SEKOLAH

"Melestarikan Sistem Pendidikan

Yang Berkualiti Untuk Membangunkan

Potensi Individu Bagi

Memenuhi Aspirasi Negara"

TENTANG SKAP

SK AYER PUTEH
24050 KEMAMAN,
TERENGGANU DARUL IMAN
TEL/FAX :09-8594300
EMAIL : tba2009@yahoo.com.my


LENCANA

LENCANA
MOTO : BERUSAHA, BERILMU DAN BERBAKTI

YANG ESA

asmaulhusna photo: Asmaul Husna Asmaulhusna.gif

JUMLAH PELAWAT

tumblr hit counter
hit counter

PAUTAN SESAWANG

  • Frog VLE
  • SSO
  • SSQS
  • PPD KEMAMAN
  • JPA
  • EDUWEB TV
  • e-Penyata Gaji
  • HRMIS
  • EMIS
  • SPP

PENGGAL 2016

PENGGAL 2016

CUTI UMUM 2016

CUTI UMUM 2016

JADUAL GAJI 2016

JADUAL GAJI 2016

About

Ad 468 X 60

Subscribe now!

Popular Posts

  • Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
    Jika pembaca ingin mengetahui lebih lanjut lagi, sila KLIK   Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 RINGKASAN EKSEKUT...
  • Bulan Bahasa
  • Program Temu Murni Bersama Ibubapa / penjaga Murid Tahun 1 hingga 6
    Program bersama ibubapa/ penjaga murid diadakan selepas selesai murid-murid menjalani ujian OTI 2. Program yang bertujuan untuk berkong...
  • Mutiara Madah
    ❀♥ Yang kita dapat tidak semestinya yang kita pinta.. ♥❀ ❀♥ Yang kita minta belum tentu yang terbaik buat kita.. ♥❀ ❀♥ Yang terbai...
  • Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak
    Alhamdullilah, Bulan Ramadhan tiba lagi. Semoga dipermudahkan oleh Allah untuk menjalankan ibadah puasa tahun ini. Di kesempatan ini juga...
  • Program
    PROGRAM BICARA KECEMERLANGAN SKAP 2014 Tarikh   : 23 Jun 2014 Masa     : 9.30 Pagi - 12.45 Tghari Tempat  : Kantin Sekolah
  • Program Kesedaran Keselamatan
    Tarikh     : 13  Mac 2014 Hari        : Khamis Tempat   : Kantin SKAP (Tahap 1)       : Bilik Mesyuarat SKAP (Tahap 2) ...
  • Mesyuarat
    MESYUARAT PANITIA AGAMA

Follow us!



Grab this Widget ~ Navigasi Halaman
Ethereal theme. Powered by Blogger.