Jika pembaca ingin mengetahui lebih
lanjut lagi, sila KLIK Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
RINGKASAN EKSEKUTIF
PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2015
INOVASI
KUALITI
KEBERHASILAN
INKLUSIF
RINGKASAN
EKSEKUTIF
BAB 1 KONTEKS DAN PENDEKATAN
BAB 2 VISI DAN ASPIRASI
BAB 3 PRESTASI SEMASA
BAB 4 PEMBELAJARAN MURID
BAB 5 GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
BAB 6 TRANSFORMASI KEMENTERIAN
BAB 7 STRUKTUR SISTEM
BAB 8 PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
LAMPIRAN
RINGKASAN EKSEKUTIF
BAB
1 : KONTEKS DAN PENDEKATAN
LATAR BELAKANG PENYEDIAAN PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
OBJEKTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
PENDEKATAN MEMBANGUNKAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
GAMBARAN KESELURUHAN PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
BAB
2 : VISI DAN ASPIRASI
ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN
▪▪ Akses kepada kejayaan
▪▪ Kualiti standard antarabangsa yang
tinggi
▪▪ Ekuiti untuk semua murid
▪▪ Memupuk perpaduan dalam kalangan
murid
▪▪ Pelaksanaan berkecekapan tinggi
ASPIRASI MURID
▪▪ Pengetahuan
▪▪ Kemahiran Berfikir
▪▪ Kemahiran Memimpin
▪▪ Kemahiran Dwibahasa
▪▪ Etika dan Kerohanian
▪▪ Identiti Nasional
BAB
3 : PRESTASI SEMASA
AKSES KEPADA PENDIDIKAN
▪▪ Penyertaan hampir sejagat telah
dicapai di peringkat rendah dan menengah rendah
KUALITI PENDIDIKAN
▪▪ Prestasi murid dalam peperiksaan awam
meningkat
▪▪ Prestasi Malaysia dalam
TIMSS
▪▪ Prestasi Malaysia dalam
PISA 2009+
▪▪ TIMSS dan PISA menunjukkan
bahawa terdapat sekolah berprestasi Baik dan Sangat Baik di
Malaysia
▪▪ Peperiksaan awam dan pentaksiran
antarabangsa menunjukkan varians dalam standard
▪▪ Kadar tamat persekolahan
▪▪ Persepsi awam tentang kualiti
keberhasilan pendidikan adalah bercampur-campur
▪▪ Data sedia ada menunjukkan
perkembangan holistik murid sedang berlaku
EKUITI DALAM PENDIDIKAN
▪▪ Jurang pencapaian wujud antara negeri
dan dalam negeri di seluruh Malaysia
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah
bandar dan luar bandar semakin berkurangan
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah
kebangsaan dengan jenis kebangsaan semakin berkurangan
▪▪ Isu prestasi rendah murid lelaki:
jurang gender semakin melebar
▪▪ Status sosioekonomi berterusan
memberi impak besar kepada prestasi murid
▪▪ Jurang prestasi murid kekal antara
sekolah awam dengan swasta
MEMBINA PERPADUAN MELALUI PENDIDIKAN
▪▪ Pelbagai pilihan persekolahan
mewujudkan persekitaran etnik yang homogen
▪▪ Kepelbagaian guru di sekolah
▪▪ Penaziran sekolah JNJK Tahap
perpaduan berdasarkan penaziran
MEMAKSIMUMKAN KECEKAPAN
▪▪ Perbelanjaan
asas Malaysia yang tinggi berbanding negara yang setara dengannya berdasarkan tiga pengukuran
berbeza
▪▪ Perbelanjaan lebih tinggi telah diterjemahkan
kepada keberhasilan murid lebih baik dari segi akses, tetapi
tidak semestinya dari segi kualiti
BAB
4 : PEMBELAJARAN MURID
KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN
▪▪ Kurikulum bertulis
▪▪ Kurikulum yang diajar
▪▪ Kurikulum untuk pentaksiran
▪▪ Pelan Tindakan: Pembentukan dan
aplikasi kurikulum dan pentaksiran abad ke-21
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Penambahbaikan kurikulum sedia ada dan persediaan untuk
perubahan struktur
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020) dan Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Melaksanakan kurikulum baharu dan kurikulum semak semula
BAHASA
▪▪ Pentaksiran kemahiran berbahasa
di Malaysia
▪▪ Pelan Tindakan: Mewujudkan penguasaan
bahasa secara meluas
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Pengukuhan system sedia ada
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Memperkenal perubahan struktur
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Memperluas perubahan struktur
KUMPULAN BERKEPERLUAN KHUSUS
▪▪ Sekolah kurang murid
▪▪ Kumpulan pribumi dan minoriti
▪▪ Pendidikan murid pintar cerdas
▪▪ Pendidikan khas
PECUTAN PENINGKATAN SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mempercepatkan
peningkatan sekolah melalui daerah dan negeri
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Mentransformasi kepimpinan negeri dan daerah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Meningkatkan keluwesan operasi untuk JPN, PPD dan sekolah
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Meluaskan hak membuat keputusan
BAB
5 : GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
GURU
▪▪ Demografi profesion keguruan
▪▪ Kualiti pengajaran
▪▪ Pemilihan guru
▪▪ Latihan praperkhidmatan dan
pembangunan profesionalisme berterusan
▪▪ Penempatan
▪▪ Persekitaran kerja
▪▪ Ganjaran dan pengurusan prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Mentransformasi
profesion keguruan menjadi profesion pilihan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan
standard dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Mengukuhkan kemajuan dan laluan kerjaya
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Mewujudkan budaya kecemerlangan profesionalisme
berasaskan rakan setugas
PEMIMPIN SEKOLAH
▪▪ Pemilihan pengetua/guru besar
▪▪ Demografi kepimpinan sekolah
▪▪ Latihan dan pembangunan profesional
▪▪ Persekitaran kerja sedia ada
▪▪ Kemajuan kerjaya dan pengurusan
prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Memastikan seorang
pengetua berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Meningkatkan standard pemilihan dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Memartabatkan profesion keguruan dan menganjak ke arah
kepimpinan distributif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Mewujudkan budaya kecemerlangan profesionalisme
berasaskan rakan setugas
BAB
6 : TRANSFORMASI KEMENTERIAN
SISTEM PENYAMPAIAN
▪▪ Penilaian kedudukan semasa
▪▪ Pelan Tindakan: Merapatkan jurang
pelaksanaan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Menetapkan semula peranan dan mengukuhkan JPN dan PPD
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Melaksanakan penstrukturan semula Kementerian secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Memperkukuh kekuatan organisasi
PRODUKTIVITI SUMBER
▪▪ Pelan Tindakan: Memaksimumkan
keberhasilan murid untuk setiap ringgit yang dibelanjakan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Mewajarkan kejayaan segera
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Melaksanakan kecekapan sistem secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Mengekalkan amalan terbaik
INFRASTRUKTUR SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mengguna pakai
standard infrastruktur sekolah seragam disesuaikan dengan keperluan
setempat
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Memastikan infrastruktur asas yang mempunyai standard baik untuk
semua sekolah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Melengkapkan sekolah untuk menyokong kurikulum yang dipertingkat dan penyampaian pedagogi
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Mentakrif keperluan infrastruktur masa depan
ICT dalam PENDIDIKAN
▪▪ Pelan Tindakan: Memanfaatkan ICT
untuk pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Mempertingkatkan asas ICT
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Memperkenal inovasi dalam ICT
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Mengekalkan penggunaan meluas sistem ICT yang inovatif
BAB
7 : STRUKTUR SISTEM
FASA DAN TEMPOH PENDIDIKAN
▪▪ Fasa pendidikan
▪▪ Pendidikan prasekolah
▪▪ Pelan Tindakan: Penyelerasan dengan
sistem pendidikan berprestasi tinggi
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Peluasan segera prasekolah dan meningkatkan enrolmen pada semua peringkat pendidikan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Pengukuhan kejayaan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Pemastian akses sejagat
LALUAN PENDIDIKAN
▪▪ Laluan pendidikan dan pilihan kerjaya
▪▪ Pelan Tindakan: Penciptaan laluan
pendidikan yang pelbagai
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Pergukuhan pendidikan vokasional
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Peningkatan inisiatif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Memastikan laluan pendidikan untuk semua
MEMPERTINGKAT PERPADUAN DI SEKOLAH
▪▪ Struktur sistem semasa dikekalkan
▪▪ Keseragaman etnik dalam sistem
pendidikan
▪▪ Pendidikan Sivik di Malaysia
▪▪ Sekolah Wawasan
▪▪ RIMUP: Integrasi melalui aktiviti
kokurikulum
▪▪ Pelan Tindakan: Memperkukuhkan
interaksi dan integrasi di semua jenis sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Penyediaan asas
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Meningkatkan intervensi bagi memupuk perpaduan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Penilaian semula pilihan sekolah dan struktur sistem
SISTEM PEMBELAJARAN: IBU BAPA,
MASYARAKAT
DAN SEKTOR SWASTA
▪▪ Tahap pelibatan ibu bapa dan komuniti
dalam pendidikan
▪▪ Pelan Tindakan: Anjakan ke arah
sistem berfokuskan pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Sokongan kepada pelibatan ibu bapa dan sektor swasta
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020):
Peluasan pelibatan ibu bapa dan swasta
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Menggalakkan pertambahan inovasi sektor swasta
BAB
8 : PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
MENYUSUN LANGKAH PELAKSANAAN
TRANSFORMASI
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015):
Meningkatkan kecekapan sistem dengan menyokong guru dan memberi tumpuan
kepada kemahiran teras
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memacu
peningkatan sistem
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025):
Menganjak ke arah kecemerlangan dengan meningkatkan tadbir urus yang
luwes
MELAKSANAKAN MEKANISME PENYAMPAIAN
DENGAN KAEDAH
BERBEZA
▪▪ Mengukuhkan komitmen dan keupayaan
kepimpinan dalam Kementerian
▪▪ Mewujudkan satu unit kecil yang
mempunyai kuasa untuk memacu pelaksanaan Pelan Pendidikan
▪▪ Memperhebat pengurusan prestasi dalaman
dan luaran
▪▪ Mendapat sokongan pegawai Kementerian
dan pihak berkepentingan lain
MEMULAKAN PERJALANAN
▪▪ Persediaan untuk penghasilan Laporan
Akhir Pelan Pembangunan Pendidikan
▪▪ Perubahan dan dapatan awal
sila KLIK disini untuk laporan
terperinci: Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
Sekian...
No comments:
Post a Comment